Af Kristian Sørensen og Claus Paulsen
I alle organisationer vi har indgreb med, taler vi om forandringer, effektivisering, udvikling – og om at øge modenheden. Vi møder ofte kunder, der ønsker at øge modenheden – uden at have et klart billede af hvad det egentligt betyder – det kan en modenhedsmodel måske hjælpe dig med.
- Niveau 0 – Ad hoc og ukendt: Uklart hvordan opgaver og processer bliver udført og om de bliver færdiggjort.
- Niveau 1 – Uforudsigelig og reaktiv: Minimal struktur findes for de vigtigste processer. Opgaveløsning er ofte uforudsigelig, reaktiv, ineffektiv og omkostningstung.
- Niveau 2 – Styret og kontrolleret: Opgaverne bliver planlagt, styret, udført og kontrolleret. Kun få og fleksible retningslinjer.
- Niveau 3 – Standardiseret og proaktiv: Standarder og retningslinjer for organisationens centrale processer.
- Niveau 4 & 5 – Performance og optimering: Performancemåling baseret på data. Kontinuerlig optimering og innovation.
Nørder i CMMI vil argumentere for, at Niveau 0 er indeholdt i Niveau 1. Årsagen til, at vi har udvidet modenhedsskalaen med Niveau 0, er, at mange organisationer kæmper med lavt modenhedsniveau. Og der er i praksis stor forskel på, om man starter fra 0 eller fra 1 – det ekstra niveau gør det muligt mere nuanceret at kommunikere udgangspunktet for en forandring.
Når du skal arbejde med modenhed, så husk at fokuser indsatsen og find det rette niveau – det giver ikke nødvendigvis værdi at sigte højt
Fokusér modenhedsindsatsen – og sigt ikke for højt!
Virksomheder bør fokusere deres indsats omkring at øge modenheden inden for de processer og kapabiliteter, hvor høj ydeevne og optimering er afgørende for værdiskabelsen.
Det er vigtigt at forstå, at Niveau 4 & 5 ikke er et nirvana, og slutmålet for arbejdet med modenhed – det er et niveau, der kan stræbes efter på de allervigtigste kapabiliteter. Og på samme vis bør bundniveauet heller ikke nødvendigvis være Niveau 3, selvom det lyder rigtigt at sigte efter “standardiseret og proaktiv”.
Denne fokuserede tilgang sikrer, at virksomheder bruger deres ressourcer effektivt og undgår at overoptimere processer, der ikke nødvendigvis kræver det.
Eksempel på anvendelse af modenhedsmodel
I nedenstående figur ses et eksempel fra en digitaliseringsstrategi, hvor en produktionsvirksomhed ønsker udvikling af en lang række af kernekapabiliteter. At afdække kernekapabiliteter og deres status, bør i øvrigt være en del af ethvert strategiforløb – læs mere om IT ADVISORY’s tilgang i Guide til Effektive Strategier.
Virksomheden har, ifølge direktionen, ydet en stor indsats på sikkerhedsområdet i dette eksempel. Men fakta er, at man ligger meget lavt, fordi indsatsen ikke har været designet ud fra et helhedsperspektiv. Der skal et stort løft til på området – helt op på Niveau 4 & 5, fordi det digitale er en strategisk drivkraft i forretningen og trusselsbilledet omfattende.
På samme måde ses kapabiliteterne omkring ERP og forretningssystemer (business systems), hvor man ønsker at strukturere styring og samarbejdet med leverandøren yderligere, for derved at komme op på Niveau 3.
Hvad er kapabiliteter?
Har du brug for at genopfriske hvad kapabiliteter er, så se også vores artiklelen: 5 grunde til, at du skal tænke i ”kapabiliteter”, hvis du vil have succes med digitalisering.
Hvad er IT operating model?
Vil du se spillepladen for IT Delivery og Management Capabilities, så se artiklen IT Operating Model – et fundament for effektive it-leverancer.
Har du brug for en fortrolig snak om jeres modenhed?
Vi kan hjælpe dig med at skabe overblik og retning
Kontakt Kristian og få en uforpligtende dialog om, hvordan I kan arbejde at øge modenheden af jeres kapabiliteter og processer